فونیکس آریزو۶پرو، چه در چنته دارد؟

فونیکس آریزو 6 پرو، چه در چنته دارد؟

ممنوعیت واردات خودرو و افزایش بی‌سابقه قیمت ارز در سال ۹۷، باعث شد شکاف عمیقی میان خودروهای معمولی تولید داخل و خودروهای وارداتی ایجاد شود. در این شرایط چینی‌های درست‌وحسابی که سرشان به تن‌شان می‌ارزد، به‌عنوان یک آلترناتیو صفرکیلومتر مورد توجه این دسته از خریداران قرار گرفته‌اند و روی این موج سوار شده اند.

آریزو 6 یکی از خودروهای تکامل یافته چینی است که حدود 2 سالی از حضور آن در بازار خودرو کشورمان می گذرد. این سدان متوسط که در چین با نام آریزو GX شناخته می‌شود، بر پایه برادر کوچک‌ترش یعنی آریزو۵ شکل گرفته و نخستین‌بار در نمایشگاه پکن 2016 معرفی شده و تولید آن از سال ۲۰۱۸ در چین آغاز شده است. اما به تازگی آریزو 6 دستخوش تغییراتی در طراحی بدنه و فضای کابین شده تا شاداب‌تر و اسپرت‌تر از قبل به نظر برسد. نسخه فیس لیفت آریزو 6 با پسوند پرو در ایران عرضه شده است. کمپانی چری در سال 2020 آریزو 6 پرو را در نمایشگاه گوانگژو با نام آریزو 5 پلاس معرفی کرده و مدیران خودرو این محصول جدید را در سال 1401 در ایران عرضه کرده است. پس از این نظر با خودرویی کاملا جدید و به روز چه در ایران، چه در بازار جهانی طرف هستیم.

تغییرات ظاهری در مدل پرو

از روزی که آریزو۶ در ایران معرفی شده، بحث مقایسه آن با رقبای کره‌ای و این‌که از نظر ابعاد بدنه با کدام‌یک از کره‌ای‌ها قابل‌مقایسه است مطرح می‌شود. در حقیقت، از نظر ابعاد بدنه، آریزو۶ با طول ۴۷۱۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۲۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۹۰ میلی‌متر، سدانی بزرگ‌تر از النترا و کوچک‌تر از سوناتا به‌شمار می‌رود. می‌توانیم بگوییم که حالا چری در طراحی به بلوغ رسیده و هم‌چون خودروسازان مطرح دنیا، زبان مشترک طراحی میان محصولات‌اش تعریف کرده است.

در نسخه فیس لیفت شده، که با برند فونیکس در ایران عرضه می‌شود، جلوپنجره بزرگ‌تر جای خود را به نمونه قبلی داده است. به نظر می‌رسد که چری این جلوپنجره بزرگ را با الهام از جلوپنجره‌ برندهای اکسید (Exeed) و جتور (Jetour) ساخته است.

همچنین طراحی سپرهای جلو و عقب تغییر یافته و این تغییرات باعث شده تا سپر جلو کاملا با جلو پنجره جدید هماهنگ باشد. ترکیب جدید قسمت جلو باعث می شود تا فونیکس آریزو 6 پرو قلدرتر از نسخه قبلی به نظر برسد و نظر خریدارانی که به دنبال المان‌های اسپرت در طراحی بدنه یک خودرو هستند را به سمت خود جلب کند. طراحی متفاوت رینگ ها و دیفیوزر کشیده عقب به همراه سر اگزوزهای تزیینی نیز از دیگر المان های جدید در ظاهر Fownix Arrizo 6 Pro به شمار می روند. یکی از مهمترین و جالب‌ترین تغییرات ظاهری این سدان متوسط چینی نسبت به مدل قبلی خود، گرافیک چراغ های عقب است. علاوه بر تغییر فرم چراغ های عقب و به هم وصل شدن چراغ‌ها در این قسمت، پوشش چراغ‌ها تیره‌تر از قبل شده و گرافیک جدید و اسپرت‌تر آن‌ها جالب توجه است.

کابین متفاوت

اما به لطف فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی‌متری، کابین بسیار بزرگ و جادار است و از این نظر می‌تواند مورد توجه خانواده‌های چندنفره قرار بگیرد. صندوق بار ۴۴۰ لیتری نیز یک آیتم به درد بخورد در مسافرت‌های دسته‌جمعی به‌شمار می‌رود. آریزو 6 پیش از عرضه مدل پرو نیز یکی از اتومبیل‌های با کیفیت چینی در بحث متریال کابین و مونتاژ قطعات به شمار می‌رفت و طراحی متفاوت و شیک کابین‌اش در زمان عرضه سر و صدای زیادی به پا کرد. اما در مدل پرو فضای کابین هم علی‌رغم کسب موفقیت در مدل قبلی، دستخوش تغییراتی گسترده شده تا با تم اسپرت بدنه هماهنگ باشد.

از جمله این تغییرات می توان به سبک جدید طراحی کنسول جلو و تریم متفاوت نسبت به قبل اشاره کرد. همچنین تغییر صفحه آمپر به نمونه تمام دیجیتالی، صفحه نمایش بزرگ‌تر و حذف پنل لمسی کنترل سیستم تهویه، اضافه شدن فرمان D کات و شیفتر جوی استیکی و کوتاه گیرباکس هم از جمله مهمترین المان‌هایی هستند که در کابین آریزو 6 پرو به چشم می‌خورند.

از نظر تنوع امکانات رفاهی نیز آریزو 6 همیشه یکی از خودروهای وسوسه کننده بازار بوده است. در مدل جدید که با پسوند پرو شناخته می‌شود نیز تغییرات جزیی در فهرست آپشن ها به چشم می خورد. از جمله امکانات این سدان جدید می‌توان به سیستم کروز کنترل، صندلی‌ راننده با تنظیمات برقی در ۶ و گودی کمر در ۴ جهت، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی کنسول مرکزی، صفحه تمام دیجیتال پشت آمپر، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس، آینه‌های تاشونده برقی، سانروف، سنسورهای پارک در هر دو انتها، دوربین 360 (داینامیک عقب، جلو و جانبی)، استارت دکمه‌ای، روکش صندلی‌های چرمی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل باد تایرها، نورپردازی داخلی خودرو با ۶۴ رنگ و… اشاره کرد.

مشخصات فنی

پیشرانه چری تیگو۷ به برگ برنده‌اش در بازار ایران تبدیل شد. فونیکس آریزو۶ پرو نیز از همین پیشرانه بهره می‌برد. یک نمونه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که به توربوشارژر مجهز شده و می‌تواند 156 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. البته جالب است بدانید توان و گشتاور پیشرانه در مدل جدید نسبت به قبل مقداری افزایش یافته اند. (توان و گشتاور در مدل قبلی 147 اسب بخار و 210 نیوتن متر اندازه گیری شده بود.) این پیشرانه در آریزو۶ با یک گیرباکس CVT با ۹ دنده مجازی جفت شده که به ادعای چری پیشرفته‌تر از نسخه ۶ سرعته دوکلاچه است. توربوشارژر این پیشرانه ساخت شرکت هانیوال آمریکاست و کوچک بودن‌اش باعث شده بتوانید از بوست توربو در دورهای پایین استفاده کنید. به لطف بازه وسیع گشتاور، شتاب‌گیری کاملا یکنواخت و خطی است و آریزو۶پرو، ۹.۲ ثانیه زمان می‌خواهد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.

قطعا در اولین تجربه شتاب‌گیری با این سدان چینی شگفت‌زده خواهید شد. چون اصلا از یک پیشرانه کوچک و بدنه‌ای به این بزرگی، انتظار چنین چابکی را نخواهید داشت. حتی سربالایی‌هایی با شیب تند هم نمی‌توانند روند شتاب‌گیری آریزو۶ پرو را متوقف کنند و در مسیرهای جاده‌‌ای و پرشیب تست، کشش مناسبی را به رخ ما کشید. البته از لگ اولیه توربو و تاخیر چند دهم ثانیه‌ای گیرباکس هم در شروع حرکت و تخت کردن پدال گاز نباید گذشت. فکر می‌کردیم قابلیت تغییر حالت رانندگی هم‌چون خیلی از خودروهای چینی غیرواقعی باشد. اما با فعال کردن حالت اسپرت تعویض دنده در دورهای بالا و نگه داشتن دور موتور را کاملا لمس کردیم. فرمان برقی که هم تا قبل از فعال کردن این حالت عملکرد بسیار نرمی داشت، حالا در حالت اسپرت سفت‌تر شده است. گیرباکس آریزو۶ پرو برخلاف بیش‌تر CVTها، دقت بالایی دارد و معکوس‌های به موقعی می‌کشد و کاملا با موتور هماهنگ است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این خودرو، مصرف سوخت پایین است. آریزو۶ پرو یک سدان به‌صرفه و اقتصادی از این نظر به‌شمار می‌رود. پیشرانه آریزو۶ پرو در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌صورت حدودی ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند و از یک باک ۵۵ لیتری برخوردار است. هم‌چنین نسبت تراکم ۱۱ به یک پیشرانه باعث شده تا زیاد به بنزین کم‌کیفیت داخل کشور حساس نباشد. اما به دلیل استفاده از توربوشارژر، باید بنزین با اکتان بالا مصرف و به تایم تعویض روغن آن دقت کنید.